5 saker jag tagit med mig från tiden som anställd

Smoothies i all ära, men en vanlig fulkaffe sitter också fint.
Smoothies i all ära, men en vanlig fulkaffe sitter också fint.

Vi frilansare kan ju faktiskt bli helt odrägliga i vårt ständiga hyllande av våra chefsfria liv med nymixade smoothies i motljus och fullkomliga orgier i laptops och latte. Men om jag inte hade haft mina tidigare anställningar hade jag haft svårt att organisera ett liv som frilansare och det är mycket från den traditionella arbetsplatsen som är värt att ta med när en startar eget. Här är fem saker jag har tagit med mig från tiden som anställd:

  • Dresscode: 99% av tiden så klär jag mig på samma sätt som när jag hade en arbetsplats att gå till. D v s klänning eller kjol. Ofta när frilansande kommer på tal så följs det av frasen ”att kunna jobba i pyjamas”. Ja, om jag var sjuk och hade en deadline att passa så skulle det hända, men inte annars.
  • Fikapaus: Oavsett väder så försöker jag sitta ute och ta en fika en liten stund varje dag. För att få lite extra frisk luft och dagsljus (speciellt vintertid). Då blir hjärnan extra glad.
  • Arbetskamrater: Som frilansare ser det här med arbetskamrater lite annorlunda ut, samtidigt så finns det vissa likheter med att vara på en stor arbetsplats där jag har mina kompisar på andra avdelningar. Konversation sker via e-post och mess och då och då sammanstrålar man i fikarummet eller tar en lunch tillsammans.
  • Fortbildning: Om jag inte känner att jag utvecklas så blir jag sur, grinig, rastlös och allmänt svår att handskas med, inte minst för mig själv. Det här är en punkt som är så ständigt närvarande att den inte ens är organiserad. Det är lite som andning. Sköter sig själv utan att jag behöver fundera så mycket på det.
  • Friskvårdspolicy: När jobbet är roligt och det flyter på skulle jag kunna jobba dygnet runt, ständigt hög på flow och kaffe. Jag har testat den varianten. Flera gånger till och med. Och det slutar alltid med gråt, tandagnisslan och att ligga i sängen med neddragna gardiner och netflixmaraton. Det låter kanske jättehärligt och funkar om du lever ensam. Det gör inte jag. Jag bytte ju liv just för att slippa ha det på det viset. Så i min friskvårdspolicy ingår massor av nedkopplad tid, frisk luft, familj och kompishäng. Periodvis får jag jobba hårt med implementeringen.

Så visst, laptoppar och latte i all ära. Men en vanlig fulkaffe på trappen sitter också fint.

 

 

Att behöva pausa från det roliga

diary-684750_960_720
Visarna på klockorna går bakåt här, jag skakar om kalendern. // Ur låten Isarna av Säkert!

En sak som jag alltid har haft svårt att förstå är att jag blir trött och behöver pausa även från sådant som är roligt. Det är väl för att jag tycker det är djupt orättvist och allmänt dåligt upplagt av den mänskliga naturen som jag tjurskalligt har så svårt att fatta detta. Men jag börjar bli bättre. Eller snarare: Jag tycker fortfarande att det är orättvist och dåligt upplagt och jag accepterar det egentligen inte, men jag anpassar mig under protest.

Lika svårt har jag att förstå att det som gör mig trött idag kan vara energigivande imorgon. Att allt handlar om växelverkan och att jag mår bäst när jag upplever kontraster. Få saker gör mig så stressad och frustrerad som en jämn lunk som pågår alldeles för länge. Då blir jag som i låten Isarna av Säkert!: ”Visarna på klockorna går bakåt här, jag skakar om kalendern”.

Men jag ska inte skaka om kalendern. Istället ska jag ta en dust med min inre treåring och förklara att bara jag har fått på mig springskorna/ringt det där samtalet/bokat den där kompislunchen så blir det jättekul. Jag lovar.

 

Mitt bankkonto står i direkt relation till yogamattan

yoga-698114_960_720
I direkt relation till mitt bankkonto.

En av många aha-upplevelser jag fått som frilansare är att min energinivå står i direkt relation till min inkomst. Blir jag sjuk eller underlåter att ta hand om min hälsa kommer det direkt att synas på mitt bankkonto, särskilt om jag hamnar i en situation som leder till missade deadlines. Men även mindre extrema former av lågenergiska dagar gör en tydlig skillnad på bankkontot.

Som anställd masade jag mig till jobbet trots nätter av sömnbrist, förkylningar och allmän hängighet. För saken var den att i de flesta fall så påverkades inte mitt lönekonto av att jag hade ett par lågproduktiva dagar då jag mest småpulade med saker, skickade alldeles för många lyncmeddelanden och fikade lite för länge. OBS! Jag är inte typen som på allvar klarar av att ducka på jobbet, inte prestera, löka, fuska eller vad du nu vill kalla det. Hade jag varit det hade jag antagligen aldrig startat eget. Men att ha ett par sådana dagar i månaden gjorde varken från eller till i lönekuvertet, så länge jag inte var sjukskriven. Nu, som frilansare, gör ett par sådana dagar all skillnad i världen. All tid jag lägger på att slösurfa, fulmessa och såsa omkring i största allmänhet är tid jag kan lägga på att föra mitt arbete och företag framåt. Att göra klart ett uppdrag ger utrymme att ta tag i en nytt. Nytt uppdrag = nya pengar.

Den insikten har gjort att jag ser på min hälsa och min energi på ett helt annat sätt än jag har gjort tidigare. En kan säga att yogamattan, springskorna, sängen, maten och läsfåtöljen nu står i direkt relation till mitt bankkonto. För nu handlar det inte bara om att vara frisk nog att gå till jobbet. Nu handlar det om att vara frisk nog, kreativ nog, energisk nog. Och det gör livet mycket roligare.

En frilansares semesterupplägg

flowers-22893_640

Idag 16:00 går jag äntligen på semester. Min första som frilansare. Det blir åtminstone tre lediga veckor. Lediga betyder i det här fallet att jag inte arbetar aktivt på något uppdrag. Däremot så behöver jag hålla ett öga på e-post, checka av bokföring etc. Anledningen till att jag lyxa till det på det sättet är framför allt följande:

  • Jag har jobbat undan på ett uppdrag med deadline i mitten på augusti. Kommer behöva jobba mer på det, men inte förrän i början på augusti.
  • Jag vet att jag har uppdrag som väntar efter sommaren, så jag behöver inte ägna sommaren åt att jaga nya. Känns helt otroligt lyxigt.

Vill du veta mer om hur jag tänker kring att vara frilansare och ta semester kan du läsa inlägget Hur en frilansare tar semester.

Vad ska jag då göra på min semester? Så lite som möjligt. Har några saker som jag (och resten av familjen) vill göra, men vi har inte bokat in oss på något. Vi tar dagen som den kommer och ser vad som händer. Här på bloggen dyker det dock upp inlägg varje måndag hela sommaren så titta gärna in och läs då. På mitt instagramkonto @textandtranslation uppdaterar jag lite oftare och varje onsdag är det dessutom #fackboksonsdag, då jag tipsar om en läsvärd fackbok.

Nu ska jag verkligen göra mitt bästa för att följa mina egna goda råd och se till att den här ledigheten verkligen, verkligen räknas. Ha en fin sommar!

Mina 7 bästa tips för att klara en deadline när livet kör ihop sig

Foto: Pixabay
Kom ihåg att fira!

Ibland kör det ihop sig. En deadline krockar med magsjuka barn eller en bortsprungen hund eller så är kaoset bara ett resultat av livet i största allmänhet. Här är mina sju bästa tips för att orka med ett intensivt långpass vid skrivbordet och klara en tuff deadline:

  1. Drick vatten. Ja, drick kaffe också om du vill det. Men glöm inte vattnet. Vätskebrist och stress är en dålig kombination.
  2. Bunkra mellis och småsnacks. Helst i någon nyttigare form än den bortglömda fulchokladen från barnens påskägg.
  3. Pausa ofta. En gång i halvtimmen är helt okej. Och fem minuter räcker.
  4. Gå ut en sväng. Eller öppna fönstret och ta några djupa andetag.
  5. Ät ordentligt. Om du har någon som kan leverera riktig mat åt dig, låt dem göra det. Det är bättre än att du slevar i dig överkokta snabbnudlar.
  6. Vila. När du är klar, lägg dig omedelbart på soffan. När jag klarat en deadline får jag en rush och tror jag är oövervinnlig. Det som egentligen är lättnad och segerrus misstar jag för energi och  jag drar genast igång med något huvudlöst projekt (typ duscha alla husets blommor) bara för att sjunka ihop en blöt hög mitt i alltihop och sedan vara för trött för att städa upp efter mig.
  7. Fira! Du satte din deadline, fast ungarna var sjuka, hunden bortsprungen och foten var ur led. Du är bäst! Fira som om det var 1999!

 

Att få ledigheten att räknas

hammock-544397__180
Låt stunden i hängmattan räknas. På riktigt.

Jag har sista dagen på min första spurtvecka och jag ser löjligt mycket fram emot helgen. Och sovmorgon. En vecka kvar till semestern. Jag längtar så mycket. När jag började frilansa vet jag att jag tänkte att jag nog inte kommer behöva semester på riktigt när jobbet är så här roligt. Det är okej att gapskratta här. Jag gör det och lägger den tanken till listan över stunder jag varit så naiv att jag förtjänar att få ett pris uppkallat efter mig.

Bland frilansare och egna företagare är semesterpratet hett. Och det är inte ”Vad gör du på semestern?” som är frågan, utan ”Har du någon semester?” Och så börjar diskussionen om när, var, hur och hur och det blir snabbt tydligt att frilansare/egna företagare mer är dutt-lediga över året. Med små öar av ledighet här och där. Och jag tänker att som frilansare/egen företagare är det viktigaste nog att få de där öarna att verkligen räknas. Att våra små bubblor av ledighet verkligen blir lediga. Men hur? Här är några idéer:

  • Tänk över hur tillgänglig du måste vara och var ärlig mot dig själv. Om du inte har någon form av jour/konsult/chefsjobb där du måste nås snabbt så kan du vara offline i några timmar. Kanske t o m en dag eller två. Förbered de som eventuellt ”måste” nå dig på att du checkar ut och hur länge du gör det.
  • Kontraster gör att hjärnan kopplar av. I alla fall min hjärna. Om din vanliga omgivning är ett hektiskt kontorslandskap så kanske ensamhet är det du behöver. Eller kanske stillheten på ett bibliotek eller en konstutställning, där det är fridfullt men du ändå har människor omkring dig. Jobbar du mest ensam kanske en tur på stan är det bästa.
  • Var ärlig om vad som laddar dina batterier. Spontant skulle jag säga att läsning är det som laddar mig mest. Men när jag jobbat en hel vecka med översättning och korrekturläsning så mår min hjärna mycket bättre av ett saftigt deckarmaraton på Netflix.
  • Förbered genom att ladda hem extra god och lättlagad mat, eller takeaway om du är på det humöret. Eller låt någon annan laga maten åt dig.
  • Byt kläder. Jag klär mig för det mesta som när jag var anställd och jobbade på ett kontor, även om jag ska vara ensam hemma hela dagen. Klänning eller kjol och alltid halsband. När jag är ledig så klär jag mig mer avslappnat och jag struntar i smyckena. Beroende på vad du jobbar med så är det kanske tvärtom. Jobbar du med djur eller barn eller utomhus  så kanske det är att klä sig lite snofsigare som gör att du känner att du är ledig.

Oavsett vad som funkar för dig så behöver du den där ledigheten, hur kort och liten den är. Se till att den räknas.