Kunden bryr sig inte ett skvatt om hur inspirerad du är

socks-1322489_640
Något som din kund inte bryr sig om.

Om en läser på bloggar, instagramkonton och sajter som har med eget företagande att göra så är det lätt att tro att det viktigaste för varje företagare är att vara inspirerad. Eller inspirerande. Helst båda två samtidigt.

I mina ögon är ordet inspiration så överskattat och ordet så överanvänt att det slutat betyda något.

Jag lovar dig: Ingen kund bryr sig om hur inspirerad du är när du gör det du fått i uppdrag att göra. Kunden bryr sig om du får jobbet gjort fast det regnar småspik, kaffet är slut och du inte ens sett en smoothie på ett halvår. Fast du sitter klädd i håliga tubsockor, dåligt sittande jeans och noppig fleece i ditt halvfula, orenoverade kök med omålad furupanel och tangentbordet fullt av skorpsmulor. Fast inspirationen lyser med sin frånvaro, du är småförkyld och kattlådan behöver tömmas.

Visst, inspiration är jättehärligt när det händer. Men de flesta av oss vet att skulle våra liv uteslutande styras av hur mycket inspiration vi känner skulle det bli väldigt lite gjort. Och jag tror på att få saker gjorda.