Tillsammans blir vi skarpare

startup-594090_640

I ett tidigare inlägg skrev jag om fem saker jag har tagit med mig från tiden som anställd. För trots att jag inte saknar den tiden så är mina tidigare jobb grunden jag står på. Utan dem skulle jag inte göra det jag gör idag. Vi som driver eget är snabba på att lista fördelarna med att få sköta sig själv och en av de stora, stora fördelarna med att man slipper de jobbiga kollegorna. Ni vet precis vilka jag talar om. De som varje dag säger ”åh, det är till att gå tidigt idag”, när du slutar för att hämta barnen på dagis. De som tror att de själva blir bättre på sitt eget jobb om de ser till att påpeka alla fel och brister hos kollegorna. Ja, ni vet. Listan kan egentligen göras nästan hur lång som helst.

Men färre talar om den positiva påverkan som riktigt bra kollegor har. Inte de kollegor som är roliga och förgyller fikarasten, utan de kollegor som är så bra så att du själv tvingas att vara din bästa och skarpaste version. Under min tid som anställd har jag haft turen att jobba med många begåvade och kunniga personer, men det som jag räknar som en absolut höjdpunkt var när jag deltog i ett upphandlingsprojekt.

När en offentlig upphandling ska genomföras finns det många som ska med på tåget och jag hade sådan tur att jag fick jobba med en handfull personer som inte kan kallas annat än briljanta.

Randi Lindström, som var den som ansvarade för upphandlingens praktiska aspekter, höll i precis allt det adminstrativa, strukturerade arbetet, höll reda på alla detaljer och gjorde precis allt grundläggande arbete. Ett typiskt sådant osynligt adminstrativt arbete som ingen får cred för men som är grunden alla andra står på. Och Randi gjorde jobbet med den äran. Jag uppfattar mig själv som mer strukturerad än genomsnittet men här låg jag i lä. Väldigt i lä.

Petter Ulander, vår upphandlingsrådgivare. Att se honom förbereda sig själv och oss andra för en avtalsförhandling och sedan se honom genomföra den var en lektion i att detaljer är avgörande. Och han hade koll på allt!

När upphandlingen väl var slutförd och det var dags att implementera det upphandlade systemet kom Monica Humlestrand  in som projektledare. Stenkoll, struktur och skinn på näsan. Så mycket hur jag praktiskt strukturerar mitt jobb idag utifrån mål, att-göra-listor, avcheckningar etc, lärde jag mig av Monica då. (Förutom att hon är en vass projektledare så sysslar Monica även med småskaligt mathantverk och driver det egna företaget Humlestrand.)

Allt som allt levde jag med upphandlingen och sedan implemeteringen av det upphandlade systemet i ungefär ett år. Och det var bland det roligaste, tuffaste och mest lärorika jag gjorde under min tid på det jobbet. Och det var tack vare personerna jag fick jobba med.