Organisera mera. Eller inte.

office-620817_640
Organisera mera. Eller inte.

De flesta av oss är överens om att det är bra att vara organiserad. Att ha koll på bokföringen, arbeta strukturerat och inte glömma bort att svara på viktiga mejl. Själv gillar jag listor. Jag gillar känslan av att ha koll. Jag gillar att strukturera, vara effektiv och få saker gjorda. Att stryka saker från listor är det bästa som finns.

Men handen på hjärtat. Ibland kan det där organiserandet gå lite till överdrift. Istället för att vara något som ställer oss på banan, ger oss fart och en riktning att hålla oss till, blir det en onödig omväg. Ett sätt att skjuta upp det som behöver göras på riktigt. Det är alltid trevligt att ha en snygg anteckningsbok, men ska jag vara ärlig jobbar jag bättre i vanliga, helt kravlösa kollegieblock. (Japp, jag är extremt analog när det kommer till vissa saker. Att göra-listor är en sådan sak.)

Men när du lägger ner mer tid på att strukturera ditt arbete i ett illustrerat flödesschema som genererar massor av likes på instagram, än på att utföra själva arbetet är det dags att tänka om. Ibland kan det vara bra att lägga överstrykningpennorna det ämnesindelade, svindyra anteckningsblocket åt sidan och bara köra igång.