Ergonomitips för dig som jobbar hemifrån

computer-1185626_640

Som frilansare som jobbar hemifrån har jag fått tänka till ett extra varv kring det här med ergonomi. Att då och då jobba från fåtöljen är jättetrevligt, men att göra det dagligen skulle försätta min kropp i akut strejkläge ganska snabbt. Här är några saker jag använder mig av för att göra kroppen och själen gladare när jag jobbar:

Ståskrivbord. Mitt ståskrivbord är ett ganska bastant åbäke fastskruvat i väggen. Men hur mycket gladare axlar, nacke och kroppen i största allmänhet blev när den fick stå om dagarna går inte att nog understryka.

Dagsljuslampa. Jag har ju skrivit om dagsljuslampan tidigare. Den är inte vacker, men verkligen en livräddare den här tiden på året, när solen inte är uppe förrän vid halv tio på förmiddagen och sen har gått ner drygt fyra timmar senare.

Hemgjord höjning av datorskärmen med extra tangentbord. En laptop har många fördelar men att sitta och arbeta i timmar på en sådan sliter med tiden på både nacke och handleder. Med hjälp av ett extra tangentbord och en stapel böcker skapade jag en hemgjord höjning av datorskärmen och gamnacken får sig en dust.

Hemgjord ståmatta.

15577846_1336920616332101_1565559570_n

Att stå hela dagarna kan bli tungt för fötter och ben. Jag har min arbetsplats i källaren och ett betonggolv är inte precis som bomull för fötterna. Jag har gjort en bra ståplats av en yogamatta jag klippt av på mitten, lagt bitarna på varandra och toppat med en av farmors trasmattor.

Bonustips: Vill du bli peppad att stå kan du testa Mattings ståapp.